.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
چه می كنند این مثلث اخلاق در فوتبال ایران!

سرانجام در یك ماراتن تلویزیونی كه بیش از 100 دقیقه ای طول كشید، رئیس سازمان لیگ وقتی نتوانست سلیقه شخصی و غیرعلمی در تدوین منشور اخلاقی را توجیه كند، به ناچار از دستورهای وارد شده برای محرومیت ها پرده برداشت!

 

به گزارش  آینده، از حوادثی كه در ماه پایانی سال گذشته رخ داد و یكی از جنجالی ترین چهره های غیر موثر در فوتبال دوباره شروع به جوسازی و توهین آشكار كرد، كاملا مشخص بود كه محفلی پشت پرده در حال مدیریت فوتبال ایران است.

   

در این حال با توجه به مشكلاتی كه برای تیم های لیگ برتری و بازیكنان فوتبال به وجود آمده، برنامه نود این هفته بر روی ماجراهای حاشیه ای منشور اخلاقی متمركز شد كه با بحث های چالشی و انتقادی موثری همراه بود.

 

در این بخش از برنامه كه بیش از 100 دقیقه به طول انجامید، عزیزالله محمدی رئیس سازمان لیگ برتر، امیر حاج رضایی و شاه حسینی به عنوان كارشناس حضور داشته و دكتر آقایی نیا استاد دانشگاه تهران به صورت تلفنی با این برنامه در ارتباط بود.

 

البته قرار بود شریفی رئیس كمیته انضباطی فدراسیون فوتبال نیز در استودیو مركز صداوسیمای خراسان به صورت زنده با برنامه ارتباط داشته باشد كه سرانجام مشخص نشد بنا به مصلحت حاضر نشد یا واقعا پرواز دیشب مشهد 4 ساعت تاخیر داشته است!

 

با این وجود به نظر می رسید كه عزیز محمدی نتواند در برابر انتقادهای مستند و استدلال های منطقی كارشناسان مقاومت خاصی نشان دهد و از این رو بود كه در پایان برنامه به عنوان تئورسین و وكیل مدافع منشور اخلاقی بدترین توهین ممكن را به شاه حسینی رئیس سابق كمیته انضباطی فدراسیون فوتبال گفت كه اگر پا درمیانی حاج رضایی نبود، چه بسا یكی از تلخ ترین درگیری های لفظی روی آنتن زنده تلویزیون پس از مناظره های انتخابات شكل می گرفت.

 

عزیز محمدی در ابتدای برنامه با خواندن حدیثی از پیامبر اكرم (ص) تلاش زیادی داشت كه نشان دهد وضع فوتبال ما خراب است و به خاطر بی تفاوتی هایی كه در 30 سال گذشته انقلاب اعمال شده، امروز فوتبال فاسد و بی ارزشی داریم و از این رو وی و علیپور به دنبال اصلاح فوتبال هستند!

 

وی بر این اساس تاكید كرد: "چون ما باشگاه حرفه ای نداریم و فوتبال با بودجه عمومی كشور اداره می شود، بنابراین فدراسیون باید به عنوان مرجع قانونی اجرای ضوابط دلخواه و سلیقه ای ستاد منشور اخلاقی باشد".

   

در این میان پخش تصاویری از صحبت بازیكنان و مربیان منشوری محروم شده نشان داد میان گفتار و رفتار سازمان لیگ تضادهای زیادی وجود دارد به حدی كه در یك گزارش 5 دقیقه ای برنامه نود، در ابتدا علپیور مدعی می شود ما كاری به زندگی شخصی بازیكنان نداریم، ولی در جایی دیگر تاكید می كند: "زندگی بیرونی از ورزش آنها زیر نظر دقیق است"! 

 

اما از این سو شاه حسینی كه یك مقام قضایی است، از منظر حقوقی معتقد بود: "در درجه نخست این ماجرای منشور یك قانون نیست و اگر چنین بوده، دلیلی ندارد قانونی كه برای مثال در مورد تست اعتیاد مربیان خردادماه گذشته ابلاغ شده امروز پیگیری شود و اگر نشده دیگر تعریف قانون ندارد.

 

حال اگر قانون است كاملا با قانون مجازات اسلامی و اساسنامه فدراسیون فوتبال و آئینامه كمیته انضباطی در تضاد است و باید هرچه زودتر این منشور اخلاقی رفتاری كه وظیفه دخالت در زندگی شخصی بازیكنان و محروم كردن آنها از شرایط عادی زندگی را دارد، متوقف كرد".

 

شاه حسینی از ابتدای برنامه سوالی را مطرح كرد كه عزیز محمدی هر بار با طرح موضوعی حاشیه ای از جواب دادن به آن طفره رفت! رئیس سابق كمیته انضباطی با اصرار در تلاش بود تا متوجه شود آیا رئیس سازمان لیگ برتر می داند، این روش در هیچ جای دنیا توسط فدراسیون اعمال نمی شود یا نه؟!

 

البته در نهایت مشخص شد عزیز محمدی هیچ اطلاعاتی در این زمینه ندارد و حتی فرق عملكرد فدراسیون با باشگاه را نمی داند، چون دائم به كتابی در حوزه رعایت مسایل اخلاقی توسط فیفا اشاره می كرد كه در این بحث محلی از اعراب نداشت.

 

حاج رضایی هم معتقد بود این اقدامات فدراسیون فوتبال تنها كنترل كردن است و نمی توان بدون فرهنگ سازی كار خاصی انجام داد، وی حتی به صورت آشكار تاكید كرد: "مربیانی كه برای تست اعتیاد اقدام كنند، بزرگترین ضربه را به اعتبار خودشان زده اند"! مربی سابق تیم ملی كشورمان در انتقاد به روش برخورد با اهالی فوتبال در منشور اخلاقی گفت: "این چه برخوردی است، آیا همه مشكلات فوتبال ما حل شده كه حالا ریش لنگری فلان بازیكن مساله فوتبال ما شده، ما به جای ریش باید به ریشه این مسایل رسیدگی كنیم، چرا می خواهیم بدون فرهنگ سازی به نتیجه برسیم"!

  امیر حاج رضایی كارشناس با اخلاق و مربی سابق تیم ملی ایران - منتقد ورزشی منشور  

اما بی شك فصل الخطاب بحث های كارشناسی دیشب صحبت های دلسوزانه و دقیق دكتر آقایی نیا پایه گذار حقوق ورزشی در ایران و استاد حقوق دانشگاه تهران بود، وی با بیان مشخصات كوتاهی از خودش و تجربه های ورزشی، حقوقی و قانونی كه در طول 33 سال گذشته داشته به صراحت مطالبی را بیان كرد كه در جای خود ارزش فراوانی داشت.

 

وی مشكلات منشور سازمان لیگ را این گونه بیان كرد: "در درجه نخست تدوین كنندگان این ماجرا ورزشی نیستند، نه شما آقای عزیز محمدی، نه آقای شریفی و نه آن روحانی (علیپور) گرامی! چون اگر ورزشی بودید در بخش های مختلف این منشور باید نكات خاص و فنی را رعایت می كردید.

 

شما می خواهید با یك ماجرا فضای تهدید به وجود بیاورید، خشونت را به بهانه فضای تعریف نشده منشور وارد ورزش كنید، ولو به نیت خیرخواهانه كار درستی نیست. 

 

شما هنوز فرق منشور و آئینامه را نمی دانید، اگر می دانستید در صفحه اول همین منشور تاكید نمی كردید "این آئینامه"! متاسفانه قصد دارید با این منشور وارد فضای خطرناكی شوید كه دیگر بیرون آمدن از آن به این سادگی نیست. 

 

دوم اینكه، نحوه كار كردن مربی یك باشگاه چه ربطی به فدراسیون دارد؟ این حوزه اختیار باشگاه است و باید باشگاه توانایی بهره برداری از توان فنی و اخلاقی و مربی خودش را داشته باشد.

سوم اینكه، منشور قصد دخالت آشكار در زندگی و حریم خصوصی اهالی فوتبال را دارد كه این كار براساس فرمان 8 ماده ای امام (ره) و قانون حقوق شهروندی جرم هست!

 

چهارم اینكه، شما یك مقیاس به نام اخلاق ذكر كردید و به هیچ وجه مشخص نمی كنید كه این اخلاق چه تعریفی دارد، به صرف اینكه نماینده سازمان لیگ یك موردی را در لباس، ریش، مو و ظاهر یك بازیكن دید باید تذكر بدهد و او هم باید اصلاح كند! یعنی چه؟

     

چرا چنین برخوردهایی می كنید، نماینده سازمان لیگ سر زمین چگونه می خواهد موی و ریش بازیكن را كوتاه كند، بعد در مورد لباس سلیقه ها را وارد ماجرا می كنید و نماینده سازمان لیگ چگونه باید ارزیابی كند؟

 

مشخص است كه من 65 ساله میلی به پوشیدن لباس قرمز ندارم و برای سن من درست نیست، همان طور كه لباس آدم 55 ساله چیز دیگری است. ولی وقتی قرار می شود من 65 ساله به یك نوجوان 13 ساله نگاه كنم این چه تعریفی پیدا می كند؟

  

به صراحت می گویم این منشور با قانون اساسی جمهوری اسلامی، قانون مجازات اسلامی قوه قضاییه، قانون مطبوعات و قوانین خود فدراسیون فوتبال در تعارض و تضاد است و باید هرچه زودتر این منشور پس گرفته شود.

 

من پیش بینی می كنم با اجرای منشور دو راه پیش رو نیست، یا اینكه خشونت را به دامنه ورزش و فوتبال می كشانیم یا مجبور می شویم در جایی آن را رها كنیم كه تبعات ناخوشایند خودش را دارد.

  

من متاسف هستم كه رئیس كمیته انضباطی فدراسیون فوتبال می گوید اگر بازیكنی چراغ قرمز رد كند با او برخورد می كنیم، در شان جمهوری اسلامی نیست این حرفها و رفتارها، در دنیا ما را به خاطر قوانین مضاعف مسخره می كنند! این یعنی اینكه فردا اگر فوتبالیستی با همسرش مشكلی پیدا كرد شما می توانید به این ماجرا ورود كنید.

 

من واقعا متاسف هستم كه در هزاره سوم برای سحر و جادو قانون و مجازات تدوین می كنند! دائم هم می گویند در فقه این موضوع وجود دارد، بنده با 4 تن از فقهای عظام صحبت كردم همگی سحر و جادو را رد كردند و در مورد موهن بودن آن شكی نداشتند!

 

 خب اگر سحر و جادو درست هست و برایش مجازات می گذارید و آن را تایید می كنید، پس چرا این كار و انجام نمی دهید تا ژاپن و كره را ببریم! مگر این كار موثر نیست كه برایش قانون گذاشته اید؟

   

دائم می گویید منشور اخلاقی و رفتاری و معلوم نیست به چه دلیل این دو كلمه در كنار هم قرار گرفته است، آیا اخلاق بدون رفتاری قابل ارزیابی است؟

 

وقتی شما در ماده اول این منشور توپ، چمن، تور دروازه، لباس بازیكن را عنصر اخلاقی تعریف می كنید، مشخص است كه هیچ كارشناسی روی این موضوع نشده است.

به نظر من این منشور مشكل ماهوی، مفهومی، تایپی و حتی علائم دارد و باید تضادهای آن با قوانین كشور رفع شود"!  

در پایان این بحث شاه حسینی با اشاره به بندی برای كنترل خبرنگاران و نمایندگان مطبوعات در منشور، با اعتراض به روش های سازمان لیگ گفت: "وقتی یك چنین برخوردی داریم چگونه می توانیم بگوییم طرف را محروم نمی كنیم، فقط برای او كارت صادر نمی كنیم! در ضمن اینكه می گویند محرومیت مشخص نشده ولی عملا دارند افراد را از حق طبیعی خودشان محروم می كنند! فردی را كه در دادگاه صالحه تبرئه شده را مجازات می كنند"!

  

حاج رضایی هم در جمع بندی خود گفت: "براساس قوانین مجازات اسلامی كه مجازات مضاعف فردی كه تخلف كرده درست نیست و چون مرجع رسیدگی به مجازات های عمومی و غیر ورزشی فدراسیون فوتبال نیست، من امیدوارم این منشور برای نیم فصل دوم لیگ پس گرفته شود و دیگر منشور اخلاقی نداشته باشیم و به جای آن قوانین لازم برای باشگاه ها و ابزار فرهنگی را برای تربیت بازیكنان و فرهنگ فوتبال كشورمان فراهم كنیم"!

 

 اما جمع بندی عزیز محمدی در پایان دردسرهای فراوانی به همراه داشت. تئورسین منشور اخلاقی و رئیس سازمان لیگ در جمع بندی خود بدون توجه به ایرادات منطقی و استدلال های تخصصی كارشناسان و میهمانان بازهم به اجرای این منشور تاكید كرده و با قدرت تمام گفت: "فوتبال پاكی نداریم، لیگ حرفه ای نداریم، مجوز حرفه ای گری ندادیم، مدیران فوتبال مدیران هزینه هستند برای همین منشور را ادامه می دهیم"!

    شریفی رئیس كمیته انضباطی فدراسیون فوتبال  

در پایان این بخش طولانی از برنامه نود فردوسی پور سوال های كوتاهی را در مورد حنیف عمران زاده، فیروز كریمی، اكبر میثاقیان، دست نشان و فرهاد كاظمی از عزیز محمدی پرسید كه وی در نهایت و به صراحت گفت: "فیروز كریمی، فرهاد كاظمی و نادر دست نشان [با جایی] مشكل دارند! به آنها گفتم برید مشكلاتتون با [اونا] حل كنید اجازه مربیگری می گیرید"!

 

 البته كه فردوسی پور جرات نكرد در مورد [اونا] از عزیز محمدی سوال كند و رئیس سازمان لیگ هم میلی برای بیان دایره قدرت [اونا] روی فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ نداشت.

   اما سوال پایانی شاه حسینی تعادل ذهنی عزیز محمدی را به هم زد و موجب شد رئیس سازمان لیگ در جواب شاه حسینی به وی توهین كند.   

شاه حسینی گفت: "آقای محمدی من تعجب می كنم، مگر شما نمی گویید این مصوبه هیات رئیسه فدراسیون است، خب چرا شما این قدر در این موضوع دفاع می كنید، چرا كسانی كه این منشور را تایید و امضا كردند نامی از آنها نیست، چرا شما دائم سعی می كنید در مقابل منتقدان جواب بدهید"!

 

 وی پس از این با ذكر نكاتی از همایون بهزدای، رضا وطنخواه، جعفر كاشانی، واعظ آشتیانی، اولیایی، دادكان، مهندس هاشمی طباء، تاج، یاوری و . . . در انتقاد از روحیه نقد گریز سازمان لیگ گفت: "چرا تا انتقادی می شنوید، آن را به خاطر تهدید منافع كارشناسان تعبیر می كنید"!

 

 در اینجا بود كه عزیز محمدی با اشاره به فراخوان دهها باره برای تدوین منشور متذكر شد كه با دكتر آقایی نیا ارتباط خواهد گرفت و به شاه حسینی تاكید كرد: "ما به شما هم گفتیم بنویس بده! ولی شما دوست داری تو این برنامه ها باشی و خودتو . . ." !

 

با بیان این جمله توهین آمیز از سوی عزیز محمدی شاه حسینی به تندی در پاسخ به وی گفت: "بنده به كسی باج نمی دهم؛ نه به شما نه به بزرگتر از شما . . . "!

    شاه حسنی رئیس سابق كمیته انضباطی فدراسیون فوتبال و منتقد حقوقی منشور اخلاقی  

اگر در این لحظه پا در میانی امیر حاج رضایی و وسط كشیدن موی سپید خودش و احترام شاه حسینی به كسوت كارشناس با اخلاق فوتبال كشورمان نبود، چه بسا به لطف بد اخلاقی و توهین رئیس سازمان لیگ یكی از بدترین لحظه های ممكن در تخریب شخصیت فردی یك انسان، پس از مناظره های انتخابات ریاست جمهوری در برنامه نود شكل می گرفت.

 

 اما بی شك نكته مهم در این میان، آشكار شدن مدیریت محفلی در پشت پرده فوتبال ایران بود كه حتی زور سازمان تربیت بدنی و فدراسیون فوتبال به آنها نمی رسد.

   

استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.232 seconds.